Zwyrodnienie plamki

Zwyrodnienie plamki związane z wiekiem czy też zwyrodnienie plamki żółtej, z jęz. angielskiego nazywane skrótowo AMD (Age-related Macular Degeneration). Jest to choroba która najczęściej występuje po 50 roku życia. Epidemiologia przedstawia się następująco: na zwyrodnienie plamki choruje 5-10% osób w wieku 65-75 lat oraz 20-30% osób w wieku ponad 75 lat.

Objawy zwyrodnienia plamki obejmują przede wszystkim pogorszenie widzenia, zniekształcone widzenie, trudności w czytaniu, falowaniem linii prostych, pojawienie się w polu widzenia czarnej plamy. W wyniku choroby dochodzi do uszkodzenia siatkówki, a w największym stopniu jej centralnej części tzw. plamki żółtej. Choroba nie daje objawów bólowych. Najczęściej choroba rozwija się powoli i stopniowo, ale znane są przypadki, gdy choroba postępuje wyjątkowo szybko i gwałtownie. Należą one jednak do rzadkości.

Istnieją czynniki które mają wpływ na rozwój choroby. Są to przede wszystkim: zaawansowany wiek, palenie tytoniu, nadciśnienie tętnicze, cukrzyca, otyłość, czynniki genetyczne.

AMD, czyli zwyrodnienie plamki występuje w dwóch formach: suchej – stanowiącej 90% przypadków i wysiękowej – stanowiącej 10% chorych. Centrum Okulistyczne Dr Fuchs jest ośrodkiem wyspecjalizowanym w leczeniu AMD.

Wykonujemy badania, które pozwalają na pełną diagnostykę i monitorowanie zwyrodnienia plamki: angiografia fluoresceinowa (zdjęcia siatkówki po dożylnym podaniu środka kontrastującego) oraz badania optycznej koherentnej tomografii siatkówki ( OCT ) i optycznej koherentnej tomografii-angiografii ( angio-OCT).

Jesteśmy na bieżąco z najnowszymi trendami i sposobami leczenia uciążliwej choroby jaką jest zwyrodnienie plamki. Stosujemy m.in. iniekcje doszklistkowe preparatów anty – VEGF (EYLEA, LUCENTIS, AVASTIN).

Serdecznie polecamy się w dziedzinie leczenia zwyrodnienia plamki.

Zwyrodnienie plamki